Overal is een oplossing voor!

Bakken is iets anders dan verbouwen
Zaterdag 14 maart opende Bakkerij Mickey Egstorf de deuren aan de Nieuwstraat 41 in Purmerend. In 3 maanden werd een schoenenwinkel omgetoverd tot een heuse winkelbakkerij. ‘Het was een zware tijd waarin we, om geld te besparen, zoveel mogelijk zelf wilden doen. Bij nader inzien hadden we beter een aannemer in de arm kunnen nemen, want de verbouwing heeft ons behalve veel tijd en energie ook veel meer geld gekost dan nodig is geweest. Bakken dat kunnen we wel, maar verbouwen is een heel ander verhaal’, aldus de 22 jarige Mickey Egstorf.

Geen ‘doordeweekse’ bakker
Mickey is de zoon van bakker Hans Egstorf uit Amsterdam. Bij Bakery Institute volgde hij de 9 weekse Boulangerie-opleiding en een aantal cursussen patisserie. De liefde die hij al had voor eerlijke producten werd in Zaandam verder ontwikkeld. Bakery Institute werkt volgens het ‘terug naar de basis’-principe en dat vindt Mickey goed passen bij een winkelbakkerij waar de bakker in het zicht van de consumenten producten maakt. Zijn drive om een winkelbakkerij te beginnen zit in het feit dat hij de consument kennis wil laten maken met ‘echt’ brood en het bakkervak. Terwijl hij aan het werk is staat hij zijn klanten te woord en beantwoordt vragen over producten en ingrediënten. ‘We moeten veel uitleggen, want door het assortiment dat wij voeren vinden klanten ons geen ‘doordeweekse’ bakker. We verkopen immers geen busbrood. Wel hebben we voor gezinnen grotere landbroden in het assortiment, die overigens ook in de steenoven gebakken worden. Onze Waterlandertjes (kleine witte bolletjes uit de steenoven) vinden gretig aftrek. Daarnaast verkopen we o.a. oatmealcookies, muffins en brownies, en we gaan het assortiment nog verder uitbreiden.’

In het zicht van de klant
Toen Mickey bezig was met het pand aan de Nieuwstraat kreeg hij kritische opmerkingen over de locatie. De Nieuwstraat ligt niet in het centrum van Purmerend maar wel op loopafstand. Toch heeft hij zijn gevoel gevolgd en is er de winkelbakkerij begonnen met de intentie de straat wat meer op de kaart te zetten. Op dinsdag is er een markt en tijdens de nazomerfeestweek trekt een kortebaandraverij van paarden in de Nieuwstraat duizenden bezoekers. In de winkel en buiten op het terras staan tafeltjes en stoeltjes, er is gelegenheid om lekker in het zonnetje een kopje koffie of thee te drinken.
De winkel is van maandag t/m zaterdag geopend van 06.00 tot 17.00 uur. Mickey begint om 05.00 uur met bakken en daarvoor gebruikt hij het deeg uit de koeling dat de dag ervoor opgemaakt is met volle rijs.

Op de vraag hoe hij ervoor zorgt dat consumenten zijn bedrijf weten te vinden antwoordt hij dat de open winkel helpt om passanten naar binnen te lokken omdat zij buiten al de bakker aan het werk zien. Mickey is actief op social media en probeert door frequent berichten en foto’s te posten consumenten te enthousiasmeren voor zijn bedrijf en producten.
 
Tips voor starters winkelbakkerij
Hij trekt zijn wenkbrauwen op bij de vraag: ‘Heb je tips voor startende ondernemers die een winkelbakkerij willen beginnen? Wat heb jij goed gedaan of wat had je anders kunnen doen?’ Hij antwoordt: ‘Het begint met een gedetailleerd ondernemingsplan waarin alle bedrijfsonderdelen uitgebreid beschreven en goed doorgerekend zijn! Laat je ondersteunen door kennisspecialisten. Want, zoals ik in het begin van mijn verhaal verteld heb, had ik tijd en geld kunnen besparen als ik niet alles zelf had gedaan. Zo’n verbouwing moet goed georganiseerd worden en het pand moet beoordeeld worden door een kenner. Niet elk winkelpand is geschikt om er een bakkerij in te beginnen. Laat je vooraf adviseren over machines en inrichting afgestemd op jouw specifieke wensen, mogelijkheden en producten. Beko Techniek heeft me daarbij goed geholpen. Probeer vooraf overal rekening mee te houden, zodat je tijdens de verbouwing niet tegen problemen aanloopt. Herstellen en bijstellen kost veel meer tijd en geld. Het is bij mij niet helemaal van een leien dakje gegaan, maar ik heb er wel veel van geleerd. Soms moest ik tot tien tellen, en als ik tot rust gekomen ben steek ik de handen weer uit de mouwen want ik weet dat er overal een oplossing voor is! Het is hard werken, maar met dit concept lukt het me te doen waar ik goed in ben en wat ik leuk vind. En dan de laatste tip voor starters van winkelbakkerijen: geloof in jezelf, in je producten, je medewerkers, creëer beleving in de winkel en betrek je klanten bij het bedrijf. Vertel een eerlijk verhaal en zorg dat dat klopt van het begin tot eind. Trouwens, hierna heb ik een afspraak met Beko Verpakkingen omdat ik behalve een bijzondere winkel en bijzondere producten ook bijzondere verpakkingen nodig heb om ‘mijn’ verhaal te ondersteunen.’