Strak plannen is een must!

Een droom die werkelijkheid wordt
Peter Danvers en zijn vrouw Li zagen hun langgekoesterde droom zaterdag 28 maart 2015 werkelijkheid worden. Want dat was de dag waarop zij hun winkelbakkerij, met de toepasselijke naam ‘Peter Bakt Brood’, openstelden voor liefhebbers van bijzondere broden. Peter Bakt Brood is gevestigd aan de Weidstraat 18 in IJsselstein.
Peter is sinds jaar en dag een enthousiaste hobbybakker. Na 24 jaar kantoorfuncties te hebben vervuld, raakte hij er steeds meer van overtuigd dat hij gelukkiger werd van brood bakken en besloot de mogelijkheden te onderzoeken een eigen bakkerij met winkel te starten. Enkele jaren geleden kwam Peter door een boek van Chad Robertson in aanraking met het bakken met zuurdesem. In de zomer van 2014, tijdens zijn laatste zakenreis, ontmoette Peter Chad in San Francisco, ging met hem op de foto en Chad plaatste een persoonlijke boodschap in het boek Tartine Bread No 3. In de winkelbakkerij in IJsselstein hangen die foto en de persoonlijke boodschap aan de muur samen met die van Josey Baker, de andere Amerikaanse broodheld die Peter inspireerde.
 
Je hart volgen en doen wat leuk is
Peter vertelt dat hij zich de afgelopen twee jaar, naast zijn drukke kantoorbaan, oriënteerde op mogelijkheden om fulltime als bakker aan de slag te gaan. Hij werkte in zijn vrije tijd bij bakkerijen en op zaterdag bij Bakery Institute, daar volgde hij ook de introductiecursus Boulangerie. Hij besloot zijn hart te volgen, te doen wat hij echt leuk vindt en van zijn hobby zijn werk te maken. Tijdens Bakkersvak 2014 kwamen Peter en zijn vrouw in contact met Richard Guldemundt, aan wie zij hun plannen voorlegden. Daarna ging het balletje rollen en werden onder andere met Beko Techniek ideeën uitgewerkt tot een concreet project.
Peter en zijn vrouw wonen samen met hun zoontje in IJsselstein en gingen in die gemeente op zoek naar een geschikt pand. ‘Via Funda vonden we het winkelpand aan de Weidstraat en waren daar gelijk enthousiast over. Op 1 januari 2015 kregen we de sleutel, mijn baan had ik inmiddels opgezegd. En na drie maanden is dit het resultaat!’ zegt hij vol trots. ‘Het meest ingrijpende was het aanleggen van krachtstroom en leidingen. Het schilderen van de muren, het aanleggen van verlichting en het inrichten hebben we zelf gedaan.’ Peter wilde dat de stenenvloeroven een prominente plaats zou krijgen. De oven is dan ook het eerste wat je ziet als je de winkel binnenloopt. Daarnaast staat een werkbank. Klanten zien de hele dag door de bakker aan het werk en brood uit de oven komen. Er is bewust gekozen voor wat kleinere kneders, enerzijds vanwege het te kort aan krachtstroom en anderzijds omdat Peter het kneden van degen zoveel mogelijk met de hand doet. De winkel is licht en ruim opgezet, de inrichting bestaat uit tafels en kasten op wielen. Doordat er geen toonbanken en vitrines staan en dankzij de ruime presentatie van producten krijg je het gevoel in een galerie te zijn.
 
Assortiment, productie en planning afstemmen
Het assortiment bij Peter Bakt Brood bestaat uit verschillende desembroden van licht tot donker, met spelt, sesam, zonnepitten, lijnzaad en gekookte havermout, ciabatta ’s, croissantjes, kaneelrollen en chocolade broodjes. Aan het einde van de week worden ook baguettes gebakken. Hij gebruikt voor zijn degen meel van een Franse molen, dat meel koopt hij bij Beko Groothandel.
Peter vertelt enthousiast dat hij het assortiment zal uitbreiden zodra hij weet wat zijn klanten willen en hij het productieproces goed in de vingers heeft. ‘Er komt niets uit een doos, wat in onze winkel ligt is zelf gemaakt. En omdat we het totale productieproces in de winkel doen betekent dat dat we netjes moeten werken en een strakke planning moeten hanteren. Het desemdeeg maak ik overdag. Nadat het deeg gevormd is laat ik het rusten in deegmandjes in de koelkast en bak daarvan de volgende dag de broden. Ik begin om 5 uur, de winkel gaat om 8 uur open.’ Op de vraag of Peter ook gebak maakt antwoordt hij dat dat in de toekomst wellicht mogelijk is. Aan het einde van de week kan de consument nu al bijzondere banketachtige producten kopen, die vers gemaakt worden met natuurlijke ingrediënten door een goede kennis. Verder zien we in de winkel leuke potjes, flesjes en zakjes met honing, siroop, marmelade, zaden, pitten en granen.
 
Promotie
Door middel van een artikel in de plaatselijke krant, mond tot mond reclame en Facebook zijn de inwoners van IJsselstein attent gemaakt op Peter Bakt Brood. Overigens gebruikt Peter Facebook om consumenten tips te geven en kenbaar te maken dat er een product is toegevoegd aan het assortiment. Peter en Li betrekken klanten bij hun winkelbakkerij en maken van hen fans.
Helaas belemmeren werkzaamheden aan de winkelstraat op dit moment het zicht op de winkel en is het niet mogelijk om vlaggen op te hangen of stoepborden te plaatsen. Maar zodra die werkzaamheden zijn afgerond kan het winkelend publiek in IJsselstein niet meer om Peter Bakt Brood heen!