Contact met klanten maakt het leuk!

Contact met klanten maakt het leuk!
Op een regenachtige vrijdag in juni bezochten we Brood by Alex in Utrecht, drie dagen nadat de verbouwing van een ‘gewone’ winkel naar een winkelbakkerij heeft plaatsgevonden, en spraken we met Alex en Gerrie Stellaard. Alex Stellaard is een bekende bakker in het Utrechtse, die vorig jaar zijn bakkerij op het bedrijventerrein in Nieuwegein en 8 winkels in Nieuwegein, Utrecht en Maarssen verkocht. Samen met zijn vrouw Gerrie besloot hij een nieuwe start te maken in winkelcentrum Kanaleneiland aan de Hammarskjoldhof in Utrecht.

Winkelbakkerij een bewuste keuze
De overgang van een relatief grote bakkersonderneming naar één winkel heeft heel wat voeten in aarde gehad, zowel zakelijk als privé. Maar Alex en Gerrie kozen bewust voor een bakkerij in de winkel. De totale oppervlakte van de winkelbakkerij is 90 m2. ‘Tijdens de Beko Najaarsdagen in 2014 kwamen wij voor het eerst in aanraking met Bakery Market en werden op slag verliefd op het concept. Eind 2014 heeft Theo van der Maten van Beko Groothandel ons in contact gebracht met Rob van Dommelen van Beko Techniek. Het was voor mij logisch en vertrouwd om deze nieuwe stap in ons leven samen met Beko te zetten. Na maanden van plannen maken en voorbereidingen treffen, werd onze droom op woensdag 17 juni waarheid. Een dikke pluim verdient Rob van Dommelen, die ons heeft bijgestaan in het hele proces en heeft meegeholpen tot en met de oplevering. Ook de betrokkenheid en inzet van de chauffeur en monteurs van Beko Techniek is lovenswaardig. Dit is hoe ik Beko ken en daarom blijft het fijn om met Beko te werken’, aldus een zichtbaar trotse Alex.

Verkopen tijdens de verbouwing
‘We betrokken Robin Koeleman van Interieurbouw Koning bij onze plannen. Begin 2015 hebben we de knoop doorgehakt, zijn er tekeningen gemaakt en de bestellingen voor de nieuwe inrichting geplaatst. We wilden de winkel niet sluiten tijdens de verbouwing. Dus dat betekende strak plannen, organiseren en te zetten stappen met alle partijen goed op elkaar afstemmen. Beko Techniek nam het bakkerijgedeelte voor hun rekening en Koning het winkeldeel. Het is gelukt om in een paar dagen de oude winkel te ontmantelen en de nieuwe winkelbakkerij in te richten en ondertussen te blijven verkopen. In de oude winkel zaten diverse hoeken, die zijn er allemaal uitgehaald waardoor de ruimte veel groter lijkt, zelfs nu er machines in staan.’ Op de vraag hoe hij klanten informeert antwoordt Alex: ‘Sinds kort hebben we een Facebookpagina, maar eerlijk gezegd doen we daar nog niet veel mee. Dat komt straks wel, als we meer tijd krijgen, de afgelopen periode was nogal hectisch. Nu ligt de focus volledig op onze bestaande klanten. En gelukkig hebben we er daar heel veel van.’

Brood by Alex
Tijdens ons bezoek is het inderdaad gezellig druk. Alex is zichtbaar in zijn nopjes. Terwijl hij druk is met de zuurdesemdegen aan de werkbank en platen vol met broodjes in de oven, maakt hij een praatje met klanten. Zodra er witte zachte bollen uit de stenenvloeroven komen en de geur van vers gebakken brood zich verspreid, vraagt een klant aan Alex of hij de zachte bolletjes ook zelf heeft gemaakt. Alex pakt een bolletje van de plaat, laat de klant proeven en vertelt ondertussen zodat al zijn klanten dat kunnen horen hoe de broodjes gemaakt zijn. De zakken met witte bolletjes vliegen daarna letterlijk over de toonbank. Daarna zegt hij enthousiast tegen ons: ‘Wat is dit toch een geweldig concept, mijn klanten zien wat ik doe en ik kan gelijk vragen beantwoorden en uitleggen hoe brood gemaakt wordt. Daar kan geen supermarkt tegenop!’ Brood by Alex is van maandag tot en met vrijdag geopend van 08.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 08.00 tot 17.00 uur. Alex begint elke dag om 07.00 uur brood te bakken met deeg dat hij de dag ervoor gemaakt heeft.

Rationeel en vers produceren
‘Omdat we de versheid van onze producten willen benadrukken en toch de hele dag door een compleet assortiment willen voeren, bak ik broden voor in de stenenvloeroven. Daarna leg ik het voorgebakken brood in kratten afgedekt met plastic. Op het moment dat de winkeldames zien dat de voorraad minder wordt, bakken zij het brood af in een winkeloven. Zo verkopen we altijd vers brood, dat lekker warm is, en houden we aan het einde van de dag weinig over. En hierdoor kan ik de hele dag de volledige capaciteit van de stenenvloeroven gebruiken zonder rekening te hoeven houden met de afbakwerkzaamheden van de winkeldames.’ Naast Alex en Gerrie, die beiden fulltime aanwezig zijn, werkt er een fulltime en een parttime winkeldame. Daarnaast is er een hulp die op gezette tijden allerlei hand- en spandiensten verricht, inpakt en schoonmaakt. ‘Vooral omdat ik de hele dag door met meel en deeg werk, en de klanten in de bakkerij kijken, moeten werkbanken en machines altijd schoon zijn.’ Op de vraag wie er kan bakken als Alex niet aanwezig is, antwoordt hij dat door het werken met voorgebakken broden hij niet per se de hele dag aanwezig hoeft te zijn. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt met een bakker die bekend is met het proces en kan worden opgeroepen.

Verpakking en winkelinrichting
Alex vertelt dat er bij het tekenen van de winkelbakkerij rekening gehouden is met beperkte opslagruimte. ‘Onder alle toonbanken is aan de achterkant heel veel ruimte. De werkbanken hebben grote grondstoffenlades. Ik kan geen volle pallets van één product meer bestellen bij Beko Groothandel, zoals ik dat vroeger gewend was. Beneden hebben we maar een klein magazijntje. Ik moet dan ook een strakke planning hanteren en alle beschikbare ruimte optimaal te benutten.’ Gerrie laat de nieuwe verpakkingen zien. ‘Tijdens Bakkersvak begin dit jaar, zagen we in de stand van Beko Verpakkingen de nieuwe ontwerpen voor Bakery Market-concepten. En…een van die ontwerpen leek speciaal gemaakt voor ons. De stoere look en de kleuren bruin, blauw en oranje van het verpakkingsdesign sluiten aan bij het winkelinterieur. De taartdozen zijn binnen, de overige verpakkingen volgen nog. We hebben er voor gekozen om bij de start van Brood by Alex de oude verpakkingen van Stellaard niet meer te gebruiken en het beter bij de ambachtelijke uitstraling passende dessin Nature te gebruiken. Als we de rest van de nieuwe verpakkingen krijgen, is het winkeldeel pas echt af.’

Uitgebreid assortiment
Het assortiment van Brood by Alex bestaat uit: verschillende soorten desembroden, zachte broodjes, groot brood, koeken en banket. De desembroden (klein en groot), stokbroden, krentenbroden, zachte broodjes en enkele banket- en koeksoorten worden in het zicht van de klanten gemaakt. Het volledige proces, van ingrediënten tot eindproduct, is te zien. Gebakjes worden als make-off ingekocht en ter plaatse gedecoreerd. Ook het grootbrood wordt ingekocht. ‘Het is noodzakelijk om een ruim assortiment te hebben in dit winkelcentrum. Klanten zijn dat gewend en komen niet alleen voor een desembrood, ze willen ook een volkorenbrood en een slagroomgebakje kunnen kopen. We hebben er bewust voor gekozen om niet alles zelf te maken en een deel van het assortiment in te kopen. Soms klant-en-klaar, zoals het grootbrood en soms als make-off. Daaraan geven we een eigen touch.’ Als voorbeeld laat hij Beko huysmerk® pizza’s zien met een extra laagje kaas en verse groenten. Gerrie vertelt dat het elke werkdag rond 12 uur erg druk is omdat medewerkers van het kantorencomplex, dat boven het winkelcentrum gevestigd is, een belegd broodje komen kopen. Een apart hoekje van de winkel is dan ook ingericht voor belegde broodjes. Alex zorgt ervoor dat rond 12 uur ook die broodjes vers uit de oven komen.