Broodbakken is geen kunst!

Eenvoud – Opmerkelijk – Trotsmanschap - Samen
Op 31 oktober 2015 opende De Bakker van Hoorn de deuren aan de Kerkstraat 8 in Hoorn. In iets meer dan 2 maanden werd een voormalige dierenwinkel, die bijna 5 jaar leeg stond, veranderd in een winkel met bakkerij en kleinschalige horeca. In het voortraject werd Peter Verweij van TenBa in de arm genomen. Hij constateerde dat het pand in een slechte staat was en aan de binnenzijde gerenoveerd moest worden. Uiteindelijk is alleen de oude tegelvloer blijven liggen. Er vond intensief overleg plaats van Peter met Jantien Pronk (de eigenaresse), de aannemer en installateurs. Daarbij werd er zoveel mogelijk met de bestaande situatie en de mogelijkheden van het pand rekening gehouden en met de feiten dat er in de winkel voldoende ruimte moest komen voor kleinschalige horeca en dat er volop productie gedraaid kon worden in het zicht van de klant.
Jantien toetst alles aan vier kernwaarden: Eenvoud, Opmerkelijk, Trotsmanschap en Samen. Die kernwaarden definieerde ze toen haar plannen voor een winkelbakkerij vorm kregen en voert ze tot in de finesses door bij De Bakker van Hoorn.
 
Ik wil bakker worden!
Jantien Pronk (25 jaar) ’groeide op met brood’, in een familie van bakkers. Ze studeerde modemanagement en werkte drie jaar ’in de kledinghandel’. ‘Het ondernemen trok me. Ik volgde naast mijn werk een deeltijdopleiding als natuurvoedingsdeskundige en vond het altijd al leuk om voor mensen te zorgen en voor ze te koken.’ Ze belde met Vicky Littlejohn van het Bakery Institute in Zaandam met de vraag: ‘Ik wil bakker worden en volgens mij moet ik dan bij jullie zijn.’ Jantien liet zich omscholen aan het Bakery Institute in Zaandam en volgde er de 9-weekse opleiding Boulangerie. Het terug naar de basis principe van Bakery Institute wordt in alle facetten bij de Bakker van Hoorn toegepast. Ook Cor Groenland, de bakker die samen met Jantien verantwoordelijk is voor de productie bij De Bakker van Hoorn, draaide een weekje mee bij het Bakery Institute.
‘Als we de drukke decembermaand achter de rug hebben ga ik producten ontwikkelen om het assortiment verder uit te breiden. Nu kopen we banketproducten en croissants nog in bij Bakery Institute, maar de bedoeling is dat we ook die producten zelf gaan maken. Ik ga ook kijken naar een broodje waar mijn klanten boterhammen van kunnen snijden voor in de broodtrommel, want dat hoort nu eenmaal bij Nederland’, zegt Jantien met een lach.
 
Winkel op maat gemaakt
Op de gevel van het historische pand van de Bakker van Hoorn staat: ‘Brood bakken is geen kunst. Het is een ambacht. Een vak waarbij het resultaat voor de volle 100% afhangt van de liefde en het vuur van de bakker.' Zodra je de winkeldeur open doet ruik je dat je bij een ambachtelijke bakkerij bent en die ambachtelijkheid wordt benadrukt door de gezellige inrichting van de winkel. Jantien vertelt dat Peter Verweij haar attendeerde op Martijn van Velsen en Robert van der Vlugt, twee jonge interieurontwerpers. ‘Het klikte met Martijn en Robert. Het lukte hen heel snel mijn ideeën te vertalen naar een handige indeling van de winkelruimte met een huiselijke uitstraling.’ In de winkel staan tafels en stoeltjes waaraan klanten kunnen ontbijten, lunchen of een kopje koffie kunnen drinken. Martijn van Velsen en Robert van der Vlugt zijn Bakery Market partner, zij bedenken en maken unieke winkels. De inrichting van de Bakker van Hoorn is maatwerk. ‘Ik wilde geen schoolbord, want dat zie je al in veel winkels. Martijn en Robert gebruikten de deuren van de meterkast om een letterbord te bevestigen. Die letterbak is een echte eyecatcher, maar dat is de lange toonbank ook. Daarop en daarin is veel opberg- en werkruimte en hij leent zich uitstekend om producten te presenteren. Het is fijn werken met deze twee mannen, ze houden zich aan de afspraken, werken netjes en waren gefocust op het realiseren van een winkel waarin ik me lekker zou voelen. Ze zijn trots op het resultaat en dat ben ik ook!’ In de winkel werken de moeder van Jantien, een winkeldame, enkele zaterdaghulpen en Jantien zelf. Want zij vindt het leuk en belangrijk om direct contact te hebben met klanten.’
 
Marktonderzoek helpt bij financiering
Jantien liet Silvia van Nieuwland van Beko Advies marktonderzoek doen. ‘Uit het onderzoek blijkt dat de marktpotentie in Hoorn groot is en dat er voldoende omzetmogelijkheden zijn voor een bedrijf zoals het mijne. Silvia heeft werkelijk alles meegenomen, onderzocht en beoordeeld: de locatie, het pand, de aanbieders van brood en banket in Hoorn (ambacht en supermarkt), de opbouw en samenstelling van de inwoners van Hoorn en van de wijken in de omgeving. Ook stelde Silvia vast dat de grote toestroom van toeristen extra omzetkansen biedt. Het Kerkplein van Hoorn trekt, zeker in de weekenden en in het toeristenseizoen, veel publiek en de winkeliers in de Kerkstraat profiteren hiervan. De Bakker van Hoorn is de eerste bakker die je tegen komt vanaf de haven. De professionele rapportage van dit marktonderzoek kwam goed van pas bij de gesprekken met de bank over financiering.’

Tips voor starters winkelbakkerij
Over de vraag of ze tips heeft voor starters van winkelbakkerijen hoeft Jantien niet lang na te denken. ‘Geloof in jezelf en sta voor wat je doet. Bereid je goed voor en praat met mensen die ervaring en kennis hebben. En misschien wel het allerbelangrijkste… hou vast aan jouw kernwaarden. Het lijkt gemakkelijk om in te spelen op wensen en vragen van klanten. Dat doen we ook bij De Bakker van Hoorn maar pas wanneer wij er klaar voor zijn, het bij ons past en als we het goed kunnen doen. Half werk past niet bij De Bakker van Hoorn. Zo heb ik ervoor gekozen om koffie van Peeze te schenken. De aanschaf van de apparatuur was een behoorlijke aanslag op mijn budget. Maar goede koffie onderstreept de kwaliteit van mijn bedrijf. Bij een lekker stukje brood of gebak hoort een lekkere kop koffie. Inmiddels hebben we al heel wat vaste klanten die de weg naar De Bakker van Hoorn weten te vinden, voor de lekkere en eerlijke producten die we maken, voor dat lekkere kopje koffie en voor de gezelligheid.’