Oogkleppen af…leren van collega’s

Ambacht, passie en creativiteit
Op 18 februari 2016 begonnen Inge en Willy Olink een winkelbakkerij in Breukelen aan de Kerkbrink 24. Als wij op vrijdag een kijkje gaan nemen is het er gezellig druk. De markt is voor de deur, klanten lopen in en uit en kijken hun ogen uit. Willy is aan het werk in het bakkerijgedeelte en maakt het ene na het andere lekkere broodje. Overal in de winkel staan schaaltjes met producten, waar klanten naar hartenlust van kunnen proeven. En dat dat werkt blijkt. Een wat oudere heer kijkt verbaasd naar het desem stokbrood met rode wijn en salami. Hij neemt wat aarzelend een stukje terwijl hij verder loopt en komt bijna direct weer terug. ‘Die neem ik, lekker vanavond bij de borrel, en doe die andere twee ook maar.’ Hij wijst naar broodjes met olijven en met kaas. De winkel heeft geen etalage en de verkoopsters staan niet achter toonbanken. Inge vertelt dat ‘de meiden’ gastvrouw zijn. ‘Zij helpen klanten door naar hen toe te gaan, te adviseren en te laten proeven. Dat betekent dat zij productkennis moeten hebben en voorbereid moeten zijn op vragen. We hebben een boek met informatie over alle ingrediënten die we gebruiken in onze producten en uiteraard is internet een handige informatiebron.’
 
Drie sterren Bakker en beste Oliebollenbakker
Inge en Willy Olink zijn eigenaar van Bakkerij Olink in Maarssen en in Breukelen. Het bedrijf bestaat uit een bakkerij, banketbakkerij, ijssalon en chocolaterie en sinds kort dus ook uit een winkelbakkerij. Willy (49 jaar) begon in de bakkerij toen hij 16 jaar oud was als leerling brood- en banketbakker. De eerste 15 jaar werkte hij bij een bakker, voordat hij in 1997 samen met Inge (49 jaar) een eigen bakkerij begon aan de Raadhuisstraat in Maarssen. Drie jaar later werd de bakkerij te klein en verhuisden zij naar een groter pand aan de Bolensteinsestraat. In 2006 werd daar een glazen serre bijgebouwd met daarin een productieruimte voor banket en een ijssalon. Zoons Marco en Nick volgden een bakkerijopleiding, hebben niet de ambitie het bedrijf van hun ouders over te nemen, maar werken wel regelmatig mee. ‘Afgelopen jaren hebben wij meegedaan aan de verkiezing Bakker met Ster en de drie sterren kwalificatie behaald. Ook scoren we jaarlijks hoog in de Oliebollentest van het AD, in 2014 waren we zelfs de beste oliebollenbakker van Nederland. En daar zijn we enorm trots op!’ aldus Inge.
 
Puzzelen om een mooie winkel en efficiënte bakkerij te krijgen
Bakkerij Olink leverde brood aan een supermarkt in Breukelen, in eigen verpakking (van Beko Verpakkingen – red.) met eigen prijzen, en blijft dat ook doen. ‘De klanten in Breukelen wilden meer dan brood en vroegen steeds vaker om onze andere producten, daarom zijn we twee jaar geleden intensief op zoek gegaan naar een geschikte locatie in Breukelen. Het ene pand was te groot, het andere lag niet gunstig. In mei 2015 werden we gebeld of we interesse hadden in dit pand, maar daarna hoorden we niets meer tot vlak voor Sinterklaas. Binnen drie dagen besloten we om hier een winkelbakkerij te beginnen, omdat dit pand voldoet aan onze wensen en eisen.’ Op 31 december sloot de bloemisterij, die aan de Kerkbrink gevestigd was en 4 januari kon de familie Olink aan de slag met de verbouwing. ‘Alle muren moesten eruit. Waar nu de bakkerij is werden vorig jaar nog bloemstukken gemaakt. We kregen hulp en advies van Rob van Dommelen van Beko Techniek, met hem en de interieurbouwer zijn we gaan puzzelen. Het is zelfs nog mooier geworden dan we hadden gedacht’, aldus Inge.
 
Productie in het zicht van de klant
Willy is duidelijk in zijn element. Hij vertelt dat hij in de grote bakkerij al gewend was aan het werken met een stevenvloeroven. ‘Ik begin mijn dag nu nog in de bakkerij in Maarssen en start hier rond 06.30 uur met bakken. In de toekomst wil ik mijn focus helemaal leggen op deze locatie. Ik ben toe aan wat anders en wil liever meer overdag dan ’s-nachts werken. Het leuke van deze bakkerij is dat ik kan experimenteren omdat ik hier met kleinere charges kan werken. En ik heb rechtstreeks contact met klanten, zie en hoor wat zij lekker vinden en pas daar het assortiment op aan.’ Inge vertelt dat Mieke van Mil (een van de verkoopmedewerksters) Willy kan ondersteunen. Mieke heeft een horeca-achtergrond en gevoel voor bakkersproducten. Ze blijkt er zelfs talent voor te hebben, zo bleek tijdens de desemopleiding die zij volgde bij het Bakery Institute. ‘Later willen we hier in Breukelen ook banket en ijs in het zicht van klanten gaan maken, die producten komen nu nog uit Maarssen. Als we dat erbij gaan doen, dan hebben we mensen nodig die dat kunnen en willen, want Willy kan dat niet in zijn eentje. Gelukkig kan Mieke nu bijspringen en Willy vervangen als dat nodig is, zodat we met een gerust hart ook eens een dagje vrij kunnen nemen.’

Tips voor starters winkelbakkerij
Inge heeft meerdere adviezen voor starters van winkelbakkerijen. ‘Plan goed, weet waar je mee bezig bent, denk na over de routing en verplaats je in de klant. Doe niets overhaast, houd vast aan je strategie. Maak producten waar zowel jij zelf als jouw klanten van houden, blijf klanten verrassen. Doe oogkleppen af, schroom niet om collega-bakkers te vragen naar hun ervaring en leer daarvan.’ Inge en Willy zijn lid van MPG (Marketing Product Groep) van Beko Advies. ‘Van deze groep leren we veel. We zijn niet bang om onze vragen aan deze groep voor te leggen en onze plannen bij te stellen als blijkt dat collega’s het net even anders of beter doen.’