Alles moet kloppen!

De leuke kanten van een bakkersbedrijf
Zaterdag 13 februari openden Evelien en Peter Stricker Stricks Bakery Café aan de Nassaulaan 48 in Bussum. Al langer zocht het bakkersechtpaar naar een andere invulling van hun bedrijf. Zij wilden de leuke kanten van hun bakkersbedrijf tot uiting brengen in een bakkerijcafé. In Stricks Bakery Café kunnen de klanten koffie en thee drinken met iets lekkers erbij en ontbijten of lunchen met het zicht op de bakkerij. Peter houdt zich bezig met bakken en Evelien met de klanten. Op een regenachtige vrijdagmorgen spreken wij met Peter Stricker en teamleidster Christine Kok. Christine vertelt dat Evelien veel aandacht wil besteden aan de gevoelskant van klanten. Er liggen 104 verschillende teksten op de tafeltjes met spreuken die mensen kunnen inspireren. Op diverse plaatsen in het café annex winkel zie je hartjes en ‘liefdevolle’ teksten. Behalve brood- en banketproducten is het mogelijk om cadeautjes te kopen en bijzondere bakkersproducten die qua vorm en uitstraling aansluiten bij het thema liefde. Bij de opening deelde Stricks Bakery Café liefdesbroden uit op het gemeentehuis van Muiden.
 
Gelukkig met koerswijziging
Bakkerij P&E Stricker bestaat ruim 24 jaar. In Muiden aan de Herengracht is een bakkerij met winkel gevestigd en in Bussum aan de Landstraat heeft Stricker een winkel. Op de vraag waarom Peter en Evelien juist aan de Nassaulaan in Bussum een bakkerijcafé geopend hebben antwoordt Peter: ‘Ik kom oorspronkelijk uit Bussum en ben meer georiënteerd op deze gemeente. Daarbij komt dat deze locatie zich goed leent voor een winkel met bakkerij en café. In Muiden hebben we overigens drie jaar geleden al een stenenvloeroven in de winkel geplaatst om meer beleving te creëren en onze producten dichter bij klanten te brengen. Daarna zijn we gaan nadenken over een concept waarbij we klanten nog meer bij het bakkersvak kunnen betrekken. Eerlijk gezegd had ik vier jaar geleden niet zoveel zin meer in het runnen van een ‘gewone’ bakkerij. Na overleg met Evelien zijn we ons gaan oriënteren op iets nieuws ter aanvulling op wat we al deden. Ik heb me laten inspireren door Bakery Institute, waar ik overigens founder van ben. In Zaandam ben ik specifieke opleidingen gaan volgen. En na een inspiratietour met Bakery Institute naar Nantes wisten Evelien en ik welke kant we op wilden met ons bedrijf. We willen vooral: beleving creëren, de liefde voor mensen centraal stellen en mooie producten maken. Ik ben in Stricks Bakery Café helemaal in mijn element. Ik heb er weer zin in!’
 
Alles moet kloppen!
Christine is van mening dat gevoel en verstand goed samen kunnen gaan. ‘Bij de inrichting van Stricks Bakery Café is er nagedacht over wat er praktisch mogelijk is en wat klanten als plezierig ervaren. Samen met Studio Harm Hasenaar uit Muiden is de inrichting bepaald. Het meubilair is voor een groot deel door ons zelf gemaakt, dat heeft overigens de betrokkenheid van de medewerkers bij het bedrijf groter gemaakt. Er is gekozen voor meubelen die gemakkelijk aan te passen zijn, geen standaard inrichting dus. Het geheel heeft meer de uitstraling van een café dan van een winkel.’ Peter geeft aan dat hij in overleg met Rob van Dommelen van Beko Techniek gekeken heeft naar de inrichting van de bakkerij. ‘Het bakkerijgedeelte bevindt zich achter glas en is niet al te groot. We werken er met z’n tweeën. Vanuit het café is alles te zien wat we doen.’ Christine Kok is teamleidster, zij organiseert en coördineert het winkel- en het café-deel zodat Evelien Stricker zich volledig kan toeleggen op haar rol als gastvrouw. Stricks Bakery Café is 6 dagen in de week geopend tot 17.00 uur. ‘Vanaf 11.00 uur is het echt volle bak’, aldus Christine, ‘in het begin was het even puzzelen om alles op tijd klaar te hebben, maar we leren snel. Het concept is een succes. We hebben nu al een groot aantal vaste klanten.’
 
Assortiment
Peter maakt alle desemproducten in Stricks Bakery Café, ook voor de andere twee winkels. ‘Er zijn broden die dagelijks gemaakt worden, en een aantal soorten wisselt per dag. We proberen onze klanten te verrassen met steeds weer iets nieuws. Michel Schröder (baktechnisch adviseur van Beko Nederland) is hier geweest om te kijken wat er mogelijk is en samen met hem ben ik bij vergelijkbare bedrijven gaan kijken. Behalve desembroden maken we hier ook bijzondere banketproducten en daar wil ik zeker nog meer mee gaan doen. Christine wil bijvoorbeeld suikervrije en gezonde producten aan het assortiment toevoegen. Het ‘gewone’ assortiment komt uit de bakkerij in Muiden.’

Tips voor starters winkelbakkerij
Op de vraag of Peter tips heeft voor ondernemers die een bakkerijcafé zouden willen beginnen antwoordt hij: ‘Je moet gevoel hebben voor klanten maar ook ervaring hebben opgedaan in het productieproces in een gewone bakkerij. Het directe contact met klanten moet je leuk vinden. Ook als het druk is of als het eens niet lekker loopt, elk moment van de dag kijkt er wel iemand op je vingers, daar moet je tegen kunnen. Denk goed na over de combinatie bakkerij en horeca, want een horecabedrijf is iets heel anders dan een bakkerij met een winkel. Evelien en ik hebben alle voor en tegens afgewogen en bewuste keuzes gemaakt. We hadden niet voorzien dat het vanaf het begin zo druk zou worden. We dachten rustig te kunnen beginnen en langzaam meer structuur aan te kunnen brengen in de werkzaamheden. Dat doen we nu ‘tussen de bedrijven door’. Het is noodzakelijk dat de sfeer altijd goed is; onze medewerkers moeten zich lekker voelen zodat klanten zich welkom voelen. Dat is geen hogere wiskunde maar wel iets om rekening mee te houden bij het nemen van beslissingen en het doorvoeren van veranderingen. De rol die Christine vervuld is erg belangrijk, doordat zij de organisatie van de winkel en het café voor haar rekening neemt kunnen wij onze focus op andere zaken leggen.’